Honeywell skyller brand på Daimler

Att en klimatanläggning med det nya köldmedlet HFO 1234yf fattade eld vid ett krockprov är Daimlers fel, hävdar kemiföretaget Honeywell.

 

Tim Vink vid Honeywell tillbakavisar i en intervju i tidskriften Autogazette kritik från Daimler att det nya köldmedlet för klimatanläggningar i bilar, som uppfyller EUs miljökrav, skulle vara brandfarligt.

 

Att klimatanläggningen i en testbil från Daimler vid ett krocktest fattade eld berodde på problem med hur biltillverkaren hanterar köldmedlet i anläggningen, hävdar Tim Vink.

 

Han hänvisar till att exempelvis Opel också genomfört krockprov med samma köldmedel i sin klimatanläggning, utan att någon brand uppstod.

 

Daimlers utvecklingschef Thomas Weber har tidigare hävdat att tyska biltillverkare inte vill använda det nya köldmedlet, eftersom de bedömer det som brandfarligt. Honeywell har tidigare hävdat att Daimlers motstånd mot medlet ligger i det höga priset.

 

Av: Håkan Abrahamson / NyTeknik

Nyhetsarkiv

Länkar

Senaste nyheter